Każdy z nas musiał w swoim życiu musiał przebrnąć przez proces edukacji, dla niektórych był to okres krótszy, dla innych nieco dłuższy. Na pewno wszyscy pamiętają lata spędzone w szkole, zawsze powtarzali nam o tym, że są to najlepsze lata i w późniejszym życiu będziemy za tym tęsknić. Wszystko jednak zależało od tego, na jakich rówieśników trafiliśmy ale przede wszystkim od tego, z jakimi nauczycielami przyszło nam współpracować.
Poczucie własnej wartości
Nauczyciel to bardzo ważna, często bardzo niedoceniana i czasami niewdzięczna posada, można pokusić się o stwierdzenie, że jest to przedłużenie funkcji naszych rodziców (zwłaszcza w pierwszych latach naszej edukacji), to właśnie pedagodzy będą w znacznej części odpowiedzialni za poczucie własnej wartości u ucznia. Co prawda, jak w każdym zawodzie trafiają się ludzie, którzy wykonują go, chociaż nie powinni tego robić i ta mniejszość oddziałuje na opinię o większości, jednak szczególnie w ostatnim czasie widać, że zawód ten cieszy się dosyć dużym społecznym zaufaniem. Jak więc dobry nauczyciel powinien budować samoocenę ucznia w sposób, by odpowiednio przygotować go do dalszej wędrówki przez życie? Nauczyciel w swojej codziennej pracy ma bardzo dużo możliwości aby wpłynąć na poczucie własnej wartości podopiecznych i już sam system oceniania może wpłynąć na samoocenę ucznia, do tego wychowawca może zastosować także pochwały w stosunku działań ucznia, bądź wykazać zainteresowanie. Ważnym będzie też stawianie realnych wymagań, aby uczniowie nie poczuli, że nauczyciel jest w stosunku do nich nieuczciwy i wymaga rzeczy, które są poza zasięgiem ich umiejętności.
Specjalne gry
Nauczyciel może stosować także specjalne gry, które będą prowadzone w ramach zajęć szkolnych i będą one skupiały się na kształtowaniu odpowiedniej samooceny, a także atmosfery w klasie. Jeśli odpowiednio nastawimy uczniów w stosunku do siebie osiągniemy wspólnie wspierającą się klasę, która sama będzie chętna by wspierać osoby, z negatywnym poczuciem własnej wartości. Istotnym działaniem, które możemy podjąć jako nauczyciel będzie też reagowanie na problemy ucznia, nie tylko te związane z opuszczeniem się w nauce (chociaż często jest to zwiastun innych problemów), ale reagowanie będzie istotne także w momencie, kiedy widzimy obniżoną aktywność podopiecznego w czasie przerw, bądź kiedy zachowuje się on wyraźnie inaczej niż zazwyczaj. Prawidłowa i przede wszystkim sprawna reakcja może mieć istotny wpływ na dalsze życie ucznia. Niewłaściwe działania, lub kompletny ich brak może spowodować niską samoocenę, co prowadzi do dalszych konsekwencji, takich jak strach przed kontaktami z innymi osobami, strach przed podejmowaniem wyzwań i nieradzenie sobie z własnymi problemami, co w przyszłości spowoduje chęć ucieczki od tych problemów, co może nawet zepchnąć taką osobę do nadmiernego spożywania alkoholu czy zażywania narkotyków. Pamiętajmy więc jak ważne jest budowanie odpowiedniego poczucia własnej wartości u podopiecznych, lecz nie róbmy tego w nadmiarze, aby nie doprowadzić do zbyt wysokiej samooceny, która także może generować problemy.