Liczba osób korzystających z Internetu rośnie właściwie z dnia na dzień. Wiele osób prowadzących własny biznes ma świadomość, że posiadanie strony czy sklepu internetowego jest nieodzownym elementem współczesnej działalności biznesowej. Sporu osób boi się jednak, że nie poradzi sobie z założeniem i prowadzeniem własnego sklepu internetowego. Nic bardziej mylnego! Zakładanie sklepu internetowego nie wiąże się z umiejętnościami, których nie byłby w stanie przyswoić przeciętny człowiek. Przy odrobinie czasu można zrobić to dobrze i przejrzyście.
Zakładanie sklepu internetowego – krok po kroku
Rynek e-commerce rozwija się bardzo prężnie a zakładanie sklepu internetowego nie wiąże się już z koniecznością posiadania szerokiej wiedzy informatycznej. Przede wszystkim musimy wybrać odpowiednią platformę, na której uruchomimy swój sklep. W tym przypadku korzystanie z gotowych platform jest zdecydowanie tańsze niż zlecanie prowadzenia swojego sklepu firmie informatycznej. Teraz czas na nazwę sklepu – powinna być czytelna, krótka i bezpośrednio nawiązująca do naszego sklepu. Prowadząc kwiaciarnię o nazwie esyfloresy nazwij swój sklep internetowy po prostu sklepesyfolery.pl. Jeśli wymyślona przez Ciebie nazwa (w działalności internetowej nazywana domeną) jest dostępna, przejdź do rejestracji. Pamiętaj jednak, że domena, czyli nazwa sklepu, zostaje przez Ciebie wykupiona tylko na określony czas (zazwyczaj rok). Kolejnym krokiem jest skonfigurowanie sklepu, czyli uzupełnienie formularza rejestracji (adres e-mail i hasło), potwierdzenie konta i wybór szablonu, na podstawie którego sklep będzie funkcjonował. Zostało już tylko spersonalizowanie danych (nazwa, e-mail, adres, telefon, fax) oraz ustalenie dodatkowych funkcji (stworzenie bloga, przyjmowanie rezerwacji, spotkań, dostęp do subskrybentów). Ważne jest także, aby dodać link do portalu społecznościowego i sieci społecznościowej swojej firmy. Wybór stylu oraz projektu strony głównej to już jedne z ostatnich kroków – szata graficzna jest już gotowa (możesz ją w dowolnej chwili modyfikować). Twój sklep internetowy musi posiadać również regulamin, politykę ochrony prywatności, która zapewni poczucie bezpieczeństwa Twoim klientom oraz czytelne dla nich rozmieszczenie produktów (e-merchandising). Podobnie jak przy prowadzenie sklepu stacjonarnego w działalności internetowej niezwykle ważne są skuteczne techniki marketingowe – wie o tym każdy przedsiębiorca. Pamiętaj o promocjach, sposobach doceniania stałych klientów (programy lojalnościowe, zniżki), rabatach, obniżce ceny za dostawę przy większych zamówieniach, upustach w zamian za promocję sklepu w mediach społecznościowych. Dbaj o unikalne treści na stronie swojego sklepu internetowego – oryginalne opisy produktów doceniane są nie tylko przez klientów, lecz także przez specjalistów od wyszukiwarek.
Plusy posiadania sklepu internetowego
Zalet prowadzenia działalności w internecie jest wiele, m.in.:
– niskie koszty prowadzenia
– oszczędzanie czasu
– dostęp do ogromnej grupy potencjalnych klientów
– możliwość przyciągającego prezentowania swoich produktów