Obecnie wielu ludzi staje przed prawdziwym wyzwaniem, jakim jest prowadzenie własnej działalności gospodarczej. Mogą różnić się oni od siebie pod względem sytuacji życiowej, a co za tym idzie motywacją wyboru takiego sposobu zarobkowania, ale z reguły muszą odpowiedzieć sobie na wiele ważnych pytań. Jednym z nich jest wybór formy funkcjonowania działalności: czy będzie to tradycyjna organizacja posiadająca swoją siedzibę i zakorzeniona w świecie realnym, czy też na przykład firma w internecie.
Istnieją zalety i wady obu tych rozwiązań
Z racji tego, że internet stał się integralnym elementem życia współczesnego człowieka skupię się na przedsięwzięciu pod tytułem firma w internecie. Rozpoczynając naszą aktywność ekonomiczną w przestrzeni wirtualnej w pierwszej kolejności musimy rozpatrzyć czego będzie dotyczyła nasza działalność. Większość obecnie działających w internecie przedsięwzięć skupia się na handlu. Możemy, zatem, założyć sklep internetowy, w całości funkcjonujący w rzeczywistości wirtualnej korzystając często z gotowych rozwiązań, pomysłów czy specjalnie do tego stworzonych platform. Ale firma w internecie to także działalność oparta na różnego rodzaju usługach doradczych, tłumaczeniach, poradnictwie, nauce czy też rozrywce. Możliwości, jakie w tym przypadku daje firma w internecie są nieograniczone. Pamiętajmy, że rozwiązanie to ma wiele zalet: nie ponosimy kosztów wynajmu powierzchni biurowych, magazynowych, a pracować możemy w domu, często w dogodnych dla siebie godzinach. Takie rozwiązanie korzystne jest dla mam. Można pokusić się także o wariant pośredni: prowadząc działalność gospodarczą wykorzystywać internet do zwiększania sprzedaży, pozyskiwania dostawców, rozszerzania oddziaływania marketingowego i szeroko pojętej komunikacji ze światem zewnętrznym. Z tego punktu widzenia firma w internecie oznacza tyle, co funkcjonowanie organizacji w przestrzeni wirtualnej, wykorzystywanie jej, ale osadzenie, zakorzenienie w świecie realnym.
Firma w internecie
Hasło firma w internecie dla tradycyjnych przedsiębiorstw może także oznaczać konieczność zaistnienia i dotarcia do odbiorców. Korzystanie z zasobów internetu stało się dla poszukiwaczy różnych dóbr i usług normą i od tego często zaczynają oni buszowanie po rynku. Zanim podejmą decyzję zakupową sprawdzają najpierw czy dana firma w internecie posiada interesujący asortyment oraz jakimi opiniami dzielą się na jej temat inni użytkownicy sieci. Jest to coraz bardziej istotne, a sami przedsiębiorcy muszą bardzo dbać, aby ich firma w internecie prezentowała się jak najlepiej i miała bardzo dobre recenzje. Stąd konieczność inwestowania odpowiednich środków w marketing internetowy na różnych poziomach i płaszczyznach. Decydując się na prowadzenie działalności gospodarczej musimy zdawać sobie sprawę jak nasza firma w internecie się prezentuje i jak jest odbierana. Inna korzyść jest taka, że firmy outsourcingowe w bardzo dużym stopniu działają w sieci, firma w internecie, zatem to możliwość pracy zdalnej i poszukiwania podwykonawców.